Nettet bugner med Instagram-profiler, hvor madelskere deler billeder af deres restaurant-oplevelser eller deres egne madeksperimenter hjemme fra køkkenet.
Madelskere overalt på nettet
Der er med andre ord en stor interesse for mad, også på de sociale medier, hvor kendte madblogs med navne som Valdemarsro og Madbanditten boltrer sig.
Giv din restaurant en Instragram-profil
Ejer du en restaurant, så er det derfor et vigtigt led i markedsføringen, at du også er med på de digitale platforme. Her er kunderne nemlig i stort omfang også til stede, og hvis du får lavet en lækker Instragram-profil – eller får nogen til det, så kan du uden tvivl tiltrække kunder til din restaurant. Hvad enten du sælger shawarma, asiatisk mad, dansk smørrebrød eller fransk mad, så handler det om at præsentere maden på en attraktiv på. Anret maden på en flot tallerken, eller pakket ind i en flot take away emballage (gerne bionedbrydeligt af hensyn til miljøet). Tag nogle flotte billeder og smid dem på Instagram. Så vil din restaurant hurtigt få følgere, der kommenterer på dine madbilleder, og som gerne vil smage på maden. Folk kan også dele opslag på de sociale medier, og dermed kan dine madbilleder nå ud til mange potentielle kunder online.
Lad kunderne tage billeder
Har du en ide om, at kunderne skal gemme mobilen i tasken, når de spiser på din restaurant. Så glem det. Kunderne skal have mulighed for at tage billeder af maden, og ofte er der den fordel ved det, at de også deler deres restaurantbesøg på de sociale medier. Det betyder gratis omtale af din restaurant, og er omtalen positiv, så er det godt for din omsætning. Vær derfor large og rummelig, når gæsterne knipser løs med mobilen, imens de spiser. Du kan samtidig sørge for at indrette din restaurant på en måde, så den fremstår så indbydende som muligt. Tænk på indretningen som et vigtigt led i markedsføringen også.