Elsker du kaffe ligeså meget som resten af den danske befolkning, og har du altid drømt om at åbne din egen kaffebar? I denne artikel kan du finde guidelines til hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Danskerne elsker at drikke kaffe
Ifølge European Coffee Federation drikker danskerne tredje mest kaffe på verdensplan. Danmarks Statistik bakker op om den information ved at indikere, at danskerne årligt spenderer omkring 1.150 kroner på drikken. Især i hovedstadsområdet er danskerne vilde med kaffe, og her bruger indbyggerne gennemsnitligt omkring 1.310 kroner om året på koffeindrikken.
Tænk over beliggenheden
Når du planlægger at åbne din egen kaffebar, er det vigtigt, at du overvejer, hvor den skal ligge henne. København er en glimrende valgmulighed, da københavnerne drikker masser af kaffe, og derudover bliver den danske hovedstad også besøgt af mange turister.
I forbindelse med beliggenheden er det vigtigt at analysere, om det er et travlt område med meget trafik af både biler og personer. Dette kan byde på både fordele og ulemper, da støj og bilos kan være til gene for de gæster, der ønsker at sidde på fortovet og nyde en kop kaffe og lækker kage. Men du ønsker naturligvis heller ikke at åbne en kaffebar et sted, som folk ikke kommer forbi.
I forbindelse med valg af beliggenhed anbefaler vi også, at du tjekker konkurrenterne i området, både i forhold til, om du realistisk set vil kunne konkurrere dem, men også for at få en idé om områdets popularitet. Det er en god idé at besøge konkurrenterne og i skjul notere, hvor mange besøgende, der træder ind ad døren i løbet af fx en tirsdag.
Sidst, men ikke mindst, er det også vigtigt at tænke over husleje, når det kommer til valg af beliggenhed. Her skal du holde hovedet koldt og overveje, om du realistisk set kan betale en høj husleje i dårlige perioder.
Læg konkrete planer
I forbindelse med opstart af din kaffebar er det vigtigt, at du lægger konkrete forretningsplaner og markedsføringsplaner. I forretningsplanen handler det om at specificere uddannelse af personale, så de bliver til gode baristas, der motiverer kunderne til at komme tilbage.
Forretningsplanen skal også inkludere markedsanalyse med fx information om konkurrenterne i området, som vi har gennemgået længere oppe i artiklen. Forretningsplanen er ikke kun en stor hjælp for dig selv, men også ofte nødvendig, når du skal søge lån hos fx qred.com/dk/ til at starte din kaffebar op.
I forbindelse med markedsføringsplanen bør du fokusere på at beskrive din kaffebars produkter og ydelser, målgruppen, salgskanaler og konkrete markedsføringsaktiviteter. Det kan fx være, hvordan du planlægger at benytte de sociale medier som Instagram, YouTube og Facebook til at nå ud til publikum ved at dele videoer, billeder, tilbud og meget mere.
Held og lykke med dit nye projekt!